Intern transport Aeres Tech

Opleiding MMIT leren van elkaar en kennis delen

Date

Precies op het moment dat de 6e week theorie van de opleiding Monteur Mobiel Intern Transport bezig is, spreken we met Jeroen Slangen. Jeroen is trainer bij Aeres Tech en geeft voor Fedecom Academy les aan de eerste groep monteurs Intern Transport. Nog twee blokken te gaan, het eerste jaar van de opleiding is voor het grootste gedeelte afgerond. Hoe gaat het nu? Wat zijn de vorderingen van de leerlingen en wat is het verloop van de opleiding? Even bijpraten met de trainer.

“Het gaat heel erg goed. We zijn bezig met het 6e blok van de opleiding dus deze week zitten de leerlingen in de schoolbanken en volgen ze natuurlijk ook praktijklessen. Tot nu zaten er steeds een week of drie, vier tussen de lessen maar de laatste twee zullen met iets grotere tussenpozen plaatsvinden vanwege feestdagen, dus ergens begin juni is het eerste jaar afgerond. En ja, de leerlingen zijn nog steeds enthousiast over deze opleiding,” zo vertelt Jeroen.

Er is een enorme wisselwerking tussen de trainer en de leerlingen en de leerlingen onderling: “De leerlingen dragen voortdurend zaken aan die ze zelf hebben ontdekt of hebben opgezocht. Het zijn soms dingen die ik ook niet weet en dat is voor mij dan weer een aanleiding om mijn contacten in het bedrijfsleven te raadplegen en de informatie te verifiëren,” aldus Jeroen. Deze bevindingen van Jeroen bevestigen de verwachtingen die Fedecom Academy had bij het starten van deze opleiding. Het delen van kennis, de coachende inbreng van de trainer en de praktische lesstof zijn aspecten waardoor deze opleiding naadloos aansluit op de dagelijkse praktijk van de monteur.

Kennis en ontwikkelingen evolueren

Jeroen werkte zelf in de landbouwmechanisatie en heeft behoorlijk wat praktijkervaring. Maar soms verrassen leerlingen hem en moet hij zich verdiepen in nieuwe kennis en ontwikkelingen. Omdat er geen opleiding bestaat voor trainer mobiel intern transport, vraagt het flink wat inzet van de trainer zelf. Jeroen: “Ik moet behoorlijk meedenken en leer dus zelf ook veel. Dat is ook een beetje de sfeer van deze opleiding; van elkaars ervaringen leren en kennis delen. Dat werkt heel plezierig en motiverend!”

Is er veel verschil in opleidingsniveau tussen de leerlingen?

Volgens Jeroen valt dit erg mee: “Er zijn geen grote verschillen, ze kunnen het allemaal goed volgen. Het hangt een beetje af van hun vooropleiding hoe vlot de leerstof beheerst wordt. Soms heeft iemand een opleiding tot automonteur gevolgd en heeft dus minder ervaring met heftrucks. Deze leerling heeft iets meer tijd nodig om dingen in de vingers te krijgen maar de verschillen zijn erg klein”.

Voor de praktijklessen wordt er soms gebruik gemaakt van heftrucks die door bedrijven ter beschikking worden gesteld. Er is veel aandacht voor het zoeken naar storingen en het uitlezen van gegevens. De leerlingen oefenen met een speciale testtafel waarmee allerlei metingen en uitlezingen worden verricht. Een prima manier om handig te worden in de vaardigheden waarover een monteur moet beschikken.

En de lesstof?

Onder leiding van Fedecom is een werkgroep actief die hard werkt om telkens op tijd lesstof af te hebben zodat de trainer weer een blokweek vooruit kan. De werkgroep bestaat uit technische medewerkers uit deelnemende bedrijven en docenten/trainers uit het onderwijs.

“De lesstof wordt voor het grootste gedeelte digitaal aan de leerlingen uitgereikt. Schema’s worden op papier uitgeprint omdat dit wat mooier en duidelijker is. Maar nu al zijn er flink wat aanpassingen op de bestaande lesstof. Het betekent dat voor een volgende opleiding er een verbeterde versie van de lesstof zal worden aangeboden,” legt Jeroen uit. Alles om up to date te blijven en leerlingen maximaal voor te bereiden op de voortdurende ontwikkelingen in het Mobiel Intern Transport.