Op de eerste verdieping van het AeresTech-gebouw aan de Zandlaan zetelt sinds begin dit jaar de Mediahub. Tweehonderd vierkante meter is ingericht als nieuw ondernemerscentrum. Dat er sprake is van innovatieve mediatoepassingen, is direct te zien. Niet op een typisch wit beamerscherm is van alles geprojecteerd, maar juist op het plafond. Op de tafel liggen speciale VR-brillen, waarmee je in een 'virtuele realiteit' bent of juist 'augmented reality' kunt toepassen, waarmee je objecten in de omgeving kunt plaatsen die er eigenlijk helemaal niet zijn. „Dit is geen algemeen ondernemerscentrum", zegt directeur Jenny van den Bovenkamp van AeresTech. „Hier komen bedrijven die iets met media doen. In combinatie met onderwijs, overheid en ondernemer."
Innovatief
Het idee voor de Mediahub ontstond toen de CHE studenten meer wilde laten doen kunnen we niet iets maken waar studenten hun minoren kunnen doen of waar studenten en zzp'ers kunnen gaan zitten om te werken, als ze innovatief bezig zijn met media en technologie", zegt Van den Bovenkamp.
Mediacreatie
De Mediahub richt zich nadrukkelijk op ondernemers die geen tijd hebben om zelf iets met hun mediacreatie te doen, zoals een website, een video of andere toepassingen. De opdracht kan bij de Mediahub worden neergelegd. Studenten of beginnende bedrijven gaan er vervolgens, al dan niet samen, mee aan de slag. „We willen dat media gekoppeld wordt aan onderwijs en techniek", zegt Van den Bovenkamp. „Dus niet dat een bedrijf in de bloemkolen hier bloemkolen komt telen, maar wel dat hier een uitlegvideo wordt gemaakt óver die bloemkool."
Eerste bedrijf
Het eerste bedrijf zit er sinds kort: OpenUp Technologies, van ondernemer Henk Stomphorst. Hij heeft een platform gemaakt om 'augmented' en 'virtual' reality oplossingen te maken. Dat hij naar de Mediahub kwam, gelegen tussen de Edese onderwijsinstellingen, was voor hem geen moeilijke keus. „Het was voor mij al heel lang een wens om hier midden op de campus een plek te hebben, omdat ik veel met studenten samenwerk", zegt hij. Zijn bedrijf heeft altijd veel stagiaires en bij de onderwijsinstellingen kan hij terecht om zijn producten eens uit te proberen.
De Mediahub richt zich nadrukkelijk ook op (ex-)studenten en beginnende bedrijfjes, die iets doen met 'media'. „We hebben studentenbedrijven van onze opleiding communicatie uitgenodigd hier te zitten", zegt projectleider Wouter van Grootheest (CHE). „Dat is niet gratis, het kost honderd euro per maand. Dat is ook het tarief voor zzp'ers; zo kunnen we er een duurzaam, marktconform initiatief van maken, met unieke verbindingen."
Bron: Edestad.nl