Aeres Tech leidt technici op bij Vervaet in Zeeuws-Vlaanderen

Date

Ferrari-rood zijn ze. Bietenrood kun je ze ook noemen, al zijn suikerbieten vooral wit van binnen. Als je naar de Beet Eater in de bedrijfshal van machinefabriek Vervaet in het Zeeuws-Vlaamse Biervliet kijkt, is er maar weinig fantasie voor nodig om je voor te stellen dat geen suikerbiet ontsnapt aan deze veelvraat. In heel Europa en ook daarbuiten, kun je deze bietenrooiers over het land zien gaan, als eerste stap in het productieproces van suiker. En als hij zijn werk heeft gedaan, is de kans groot dat er nóg een ‘Vervaet’ langs komt, in de gedaante van een grote mestuitrijder - een ‘Hydro Trike’ - om de bodem te voorzien van nieuwe voedingsstoffen.

Toekomst

Klaas studeerde technische bedrijfskunde: “Ik ben niet zo’n techneut, maar interesseer me vooral in de productie- en logistieke processen en de algemene bedrijfsvoering zoals personeel, financiën en faciliteiten”. Jelle is wel technisch: hij studeerde werktuigbouwkunde aan de TU van Eindhoven. Uiteindelijk hebben ze beide gekozen voor een toekomst in het familiebedrijf. Klaas: “Nee, we werden niet gepusht, we mochten onze eigen weg gaan. Maar het gevoel van zo’n mooi bedrijf met zulke mooie producten verder uit te kunnen bouwen én te kunnen doorgeven, vinden we heel aantrekkelijk”. Detail: de beide broers zijn recent vader geworden; de volgende generatie Vervaet groeit alweer op.

Het interview vindt plaats als de bietencampagne net is begonnen, half september. De productiehal is vrijwel leeg; op één na, die speciaal is bewaard voor de Agritechnica, de internationale landbouwbeurs in Hannover die in november wordt gehouden. Alle dit jaar gebouwde bietenrooiers zijn afgeleverd bij de klanten. Inmiddels wordt gewerkt aan de constructies van tientallen ‘trikes’ ofwel mestuitrijders, die vóór het volgende voorjaar moeten worden gebouwd en afgeleverd. Veel gebeurt in eigen huis, zoals ontwerpen, tekenen, een deel van het laswerk, assemblage en het installeren van de technische systemen. Handelsmerk: ze zijn ‘no nonsense’ ontworpen, met bedrijfszekerheid als uitgangspunt. Maar ze zijn ook innovatief: met uitschuifbare assen bijvoorbeeld om bodemverdichting zoveel mogelijk te helpen verminderen. Gewichtsbesparing is een belangrijk thema. “Zo’n machine kost tonnen. De klant wenst efficiency en rendement. Het is simpel: als de klant er zijn geld niet mee kan verdienen, verdienen wij ook niks”, zegt Klaas

Ambities

Klaas houdt zich ook in het bijzonder bezig met personeelsontwikkeling en opleidingen. “We hadden behoefte aan meer kennis en vaardigheden. Je moet sowieso altijd aan scholing doen, ook om aantrekkelijk te blijven als werkgever”, zegt Klaas. Opleiden is een wezenlijk onderdeel van het ondernemerschap, vinden de broers. “Mensen willen zich ontwikkelen, hebben ambities. En dat geldt ook voor ons als bedrijf. Dan is het dus zaak dat je de wensen en mogelijkheden op elkaar afstemt. Loopbaanbegeleiding is dus belangrijk. Vroeger was het voldoende als je gewoon je best deed, maar die tijd is voorbij.”

Voor de technische opleidingen kwam hij in contact met Aeres Tech, wat ertoe leidde dat in het bedrijf opstellingen werden gemaakt en trainers van Aeres Tech trainingen gaven in onder andere hydrauliek, dieseltechniek en elektronica. “Op die manier hebben we zo’n 40 tot 50 medewerkers getraind. Uit de evaluatie hebben we geleerd dat we een betere differentiatie in de trainingen moeten aanbrengen. De training hydrauliek bijvoorbeeld was heel goed op maat voor servicemonteurs maar voerde weer wat te ver voor de assemblagemonteurs. Daar hebben we van geleerd dat we voortaan gerichter en in kleinere groepen gaan trainen.” Vervaet is van plan om de samenwerking met Aeres Tech voort te zetten. Vooral het hoge praktische gehalte van de trainigen - ‘learning by doing’ - heeft de medewerkers aangesproken. 

Krimpregio

De opleiding van bestaande medewerkers zit dus wel snor. Iets anders ligt het bij de nieuwe aanwas. Het bedrijf heeft te maken met het feit dat het is gevestigd in een krimpregio. Jelle zegt dat van de meer dan 45 leerlingen uit de klas van zijn middelbare school er nu nog maar enkelen in de buurt wonen. Dat tekent het demografische verloop: jongeren vestigen zich in de Randstand en andere stedelijke gebieden omdat ze denken dat daar meer toekomstmogelijkheden zijn. Jelle: Dat is deels een misverstand, want bij ons in Zeeuws-Vlaanderen zijn wel degelijk kansen. Huisvesting is relatief goedkoop en er zijn goedbetaalde banen in de techniek. De Randstad mag ver zijn, maar binnen een half uur sta je wel in prachtige Vlaamse steden zoals Brugge, Gent en Antwerpen. Gelukkig lukt het ons nog wel om jongeren aan ons bedrijf te binden. Dat doen we via scholen en bedrijvendagen in de wijde regio, ook in België. De internationale uitstraling en de schaalgrootte zijn natuurlijk wel aantrekkelijk. Het valt wel op dat met name mensen op hbo-niveau met een praktische instelling moeilijk te krijgen zijn. Misschien dat die liever op kantoor zitten, maar we hebben monteurs met een analytisch niveau hard nodig.”