Klaas studeerde technische bedrijfskunde: “Ik ben niet zo’n techneut, maar interesseer me vooral in de productie- en logistieke processen en de algemene bedrijfsvoering zoals personeel, financiën en faciliteiten”. Jelle is wel technisch: hij studeerde werktuigbouwkunde aan de TU van Eindhoven. Uiteindelijk hebben ze beide gekozen voor een toekomst in het familiebedrijf. Klaas: “Nee, we werden niet gepusht, we mochten onze eigen weg gaan. Maar het gevoel van zo’n mooi bedrijf met zulke mooie producten verder uit te kunnen bouwen én te kunnen doorgeven, vinden we heel aantrekkelijk”. Detail: de beide broers zijn recent vader geworden; de volgende generatie Vervaet groeit alweer op.
Het interview vindt plaats als de bietencampagne net is begonnen, half september. De productiehal is vrijwel leeg; op één na, die speciaal is bewaard voor de Agritechnica, de internationale landbouwbeurs in Hannover die in november wordt gehouden. Alle dit jaar gebouwde bietenrooiers zijn afgeleverd bij de klanten. Inmiddels wordt gewerkt aan de constructies van tientallen ‘trikes’ ofwel mestuitrijders, die vóór het volgende voorjaar moeten worden gebouwd en afgeleverd. Veel gebeurt in eigen huis, zoals ontwerpen, tekenen, een deel van het laswerk, assemblage en het installeren van de technische systemen. Handelsmerk: ze zijn ‘no nonsense’ ontworpen, met bedrijfszekerheid als uitgangspunt. Maar ze zijn ook innovatief: met uitschuifbare assen bijvoorbeeld om bodemverdichting zoveel mogelijk te helpen verminderen. Gewichtsbesparing is een belangrijk thema. “Zo’n machine kost tonnen. De klant wenst efficiency en rendement. Het is simpel: als de klant er zijn geld niet mee kan verdienen, verdienen wij ook niks”, zegt Klaas