New Holland trekker uit elkaar

Hoe Aeres Tech de monteurstrainingen zo realistisch mogelijk maakt

Date

De trainers van Aeres Tech streven ernaar om tijdens de monteursopleidingen de praktijk en theorie zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Christiaan van Lonkhuyzen, trainer van Aeres Tech, haalde voor de studenten een kapotte New Holland-trekker naar de praktijkschool in Ede toe. 

Zo dicht mogelijk bij de praktijk

Om studenten van de monteursopleidingen klaar te stomen voor de praktijk trachten de trainers van Aeres Tech ernaar om de trainingen zo realistisch mogelijk te maken. Tijdens de trainingen worden veelal met opzet storingen en mankementen aangebracht of nagebootst op machines die in de praktijklokalen staan. Echter doet zich ook regelmatig de mogelijkheid voor om een trekker die daadwerkelijk kapot is, te repareren. “Zo proberen we een lesweek in te vullen die zo dicht mogelijk bij de praktijk komt”, aldus Christiaan van Lonkhuyzen, trainer van Aeres Tech. 

Studenten van de New Holland-bedrijfsopleiding sleutelden onlangs aan een New Holland T6.140. Volgens student Jeroen Hepping had deze trekker te kampen had met problemen aan de koppeling en transmissie. “Zodra we met de trekker een bult op reden en we trapten de rem in, dan bleef de trekker stilstaan. Dat zou met de eigenschappen van deze transmissie niet mogen gebeuren”, aldus Hepping.

Juiste diagnose

Nadat de studenten een diagnose gesteld hadden, hebben ze de trekker gesplist. Hierbij is het voorste deel losgekoppeld van het achterste deel van de trekker, waardoor de studenten de koppeling en transmissie konden bereiken. “Tijdens het werk kwamen we al gauw kapotte delen tegen. Zo konden we kijken of onze verwachting klopte”, vertelt Van Lonkhuyzen. “We maakten de trekker open en toen zagen we dat hetgeen wat we bedacht hadden ook daadwerkelijk kapot was. Dat gaf die jongens een extra boost.”

Het project is naast ontwikkeling van nieuwe kennis en kunde ook goed voor de samenwerking in de groep. “Het is leuk om te zien dat de studenten onderling de discussie aangaan. Zo kunnen ze van elkaar leren en komen we tot een leerzame week”, aldus Van Lonkhuyzen. Ook de studenten waarderen de opdracht. “Ik ken weinig opleidingen waarbij je de kans krijgt om aan een complete trekker of transmissie te sleutelen”, aldus Hepping. 

 Bekijk nu de video waarin de studenten de trekker splitsen