7 tips om extra geld te verdienen met de winkel en showroom

Date

Een onoverzichtelijk indeling, rommelige winkelschappen, spullen in de gangpaden en overvolle verkoopbalies. Bij menig mechanisatiebedrijf kan de showroom en winkel verbeterd worden. Met deze zeven eenvoudige tips haal je meer inkomsten uit jouw winkel en showroom.

Bij mechanisatiebedrijven is de winkel veelal de ontvangstruimte van klanten en is daarmee een visitekaartje van het bedrijf. Onderschat de rol van de winkel en showroom daarom niet, benadrukt Ansjeliek Coolbergen, trainer van Aeres Tech. “Een nette, opgeruimde winkel straalt professionaliteit uit. Heb je de winkel en showroom goed op orde, dan kun je er een leuk extra centje aan verdienen”, aldus Coolbergen.

1. Stel een verantwoordelijke aan

Maak de baliemedewerker of de magazijnchef verantwoordelijk voor de winkel. Deze persoon is het aanspreekpunt voor klanten, verleent service en geeft advies. Daarnaast is het zijn of haar taak om de winkel netjes te houden, schappen aan te vullen en waar nodig artikelen bij te bestellen.

2. Denk na over de looproute

Een goede looproute begint bij de voordeur. Zorg ervoor dat klanten eenvoudig de voordeur kunnen vinden. Hang vlaggen op, plak een sticker op de deur of rol een loper uit. Bij een showroom helpt het tevens door de machines met de neus naar de voordeur te laten wijzen. Denk ook goed na waar je in de winkel de schappen plaatst. Mensen lopen graag een rondje, zodat ze niet verdwalen in de winkel. “Uit onderzoek blijkt dat de beste verkooppunten van een winkel de buitenste gangpaden en bij de kassa zijn. Ook is bekend dat mensen rechts georiënteerd zijn. Klanten hebben meer oog voor de producten in de rechter stellingen dan de producten aan de linkerkant. Het begin en het midden van de winkel zijn eveneens minder gunstigere verkoopplekken. Pas hier dus de indeling van de winkel en de schappen op aan”, aldus Coolbergen.

3. Deel de schappen goed in

Bij een aankoopproces willen klanten een product goed bekijken, aanraken en kunnen uitkiezen. Plaats de producten daarom in schappen in de winkel en niet achter de verkoopbalie of in het magazijn. Schappen of productdisplays worden vaak door de desbetreffende fabrikant, leverancier of groothandel geleverd. In sommige gevallen omschrijven zij zelfs hoe deze schappen ingedeeld moeten worden. Volg deze aanwijzingen op. Ontbreekt zo’n advies, denk dan goed na hoe je de schappen gaat indelen. Deel ze in op productgroep, prijsklasse, merk, materiaalsoort of op thema. Plaats de producten overzichtelijk in het schap en benut de ruimte goed. Plaats zware producten niet te hoog, houdt verwante producten bij elkaar en leg de belangrijkste producten op ooghoogte. Deel de schappen ook zo in dat je deze eenvoudig kunt aanvullen.

Tekst gaat verder onder de foto

4. Houd de balie netjes

De verkoopbalie dient veelal ook als helpdesk waaraan je klanten rustig iets wilt uitleggen of toelichten. Een grotendeels lege en geordende balie geeft een rustige uitstraling en dient als plek waar je op het gemak service kunt verlenen. Schroom niet om wat kleine en goedkope producten, zoals werkhandschoenen of busjes WD-40, hierop te zetten. Maar maak het niet te bont. “Leg papieren en werkbonnen op een plek waar ze niet zichtbaar zijn voor klanten. Dit zorgt voor een rustige uitstraling en klantinformatie en -gegevens liggen dan niet open en bloot”, aldus Coolbergen.

5. Etaleer producten

Naast het presenteren van producten is het ook raadzaam om te etaleren, oftewel; het laten zien van nieuwe of interessante producten. Dit kan in een etalage voor het raam, maar ook op een verhoging, vlonder of een pallet in het midden van de winkel of op de kopse kant van een winkelschap. Richt de etalage in op thema, productgroep, merk of stem het af op het seizoen. Leg van elk product slechts één stuk in de etalage, kleedt het leuk aan en zorg ervoor dat het er netjes, gestructureerd en verzorgd uitziet. Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief of folder, plaats dan de aanbiedingen uit de nieuwsbrief in zo’n etalage. Doe dit altijd op dezelfde plek in de winkel. Vaste klanten raken dan vertrouwd met de indeling en kunnen producten makkelijker terugvinden.

6. Voorkom dat de winkel een kantine wordt

Bij veel mechanisatiebedrijven staat er een koffieautomaat in de showroom of winkel. Hiermee creëer je een huiselijke sfeer en zorgt er tevens voor dat klanten langer in de winkel blijven. Zorg er wel voor dat klanten zelf koffie kunnen pakken en dat ze het personeel niet van het werk houden. “Zorg ervoor dat er genoeg in de winkel te zien is. Klanten brengen dan meer door in de winkel en de kans is groot dat je extra producten verkoopt”, aldus Coolbergen.

7. Vergroot het assortiment

Heb je winkelruimte over, breidt het assortiment dan uit. Verkoop niet enkel machines, gereedschap en onderdelen, maar denk ook eens aan werkkleding, afrastering, paarden- en ruiterartikelen, landbouwminiaturen, kruiwagens, enzovoort. Door het assortiment te vergroten, trek je nieuwe klanten aan en komen vaste klanten ook voor andere aankopen naar de winkel.