De voor- en nadelen van software-updates bij trekkers

Date

Machinefabrikanten bieden software-updates aan om problemen met een trekker te verhelpen, de software en aansturing bij de tijd te houden en de machine efficiënter of schoner te maken. Maar hoe wordt zo’n update geïnstalleerd, kun je dat ook zelf en wat zijn de voor- en nadelen?

Een moderne trekker zit bomvol elektronica. Zo wordt onder meer de motor, transmissie en uitlaatgasnabehandelingstechniek door elektronica aangestuurd. Om ervoor te zorgen dat deze onderdelen goed en efficiënt werken, is de achterliggende software van groot belang. Maar software veroudert naar verloop van tijd, het bevat foutjes of kan simpelweg verder verbeterd worden. Om die redenen biedt een fabrikant regelmatig software-updates aan. Jos Colenbrander, trainer van Aeres Tech, legt uit: “Het is te vergelijken met je telefoon of laptop. Die moet je ook regelmatig updaten om bij te blijven en te voorkomen dat het geheugen volloopt. Dat is met trekkers ook zo. Vooral bij nieuwe trekkermodellen zijn er vaker software-updates. In het begin komen er immers vaker problemen aan het licht die verholpen moeten worden. In het geval van John Deere zijn er naast de motor- en transmissie-updates ongeveer twee tot vier keer per jaar zogenaamde schermupdates beschikbaar.” Als je zelf iets aanpast aan de machine is een update soms ook essentieel voor een goede werking. “Als je bijvoorbeeld een fronthef opbouwt die de stand van de hef kan communiceren met de trekkerterminal, dan is een update vereist. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld extra werklampen op de trekker bouwt en die graag via de terminal wilt in- of uitschakelen.”

Storingen

De impact van elke update verschilt sterk. Van sommige updates merkt de machinegebruiker niet tot nauwelijks iets. “Soms ervaar je dat de terminal in de trekker sneller is, de lay-out er iets anders uitziet of een functie net iets anders moet worden aangestuurd. Er zijn echter ook voorbeelden waarbij een software-update niet het gewenste resultaat had. Zo kan het gebeuren dat de machine na een update ineens storingen meldt die eerder niet aan het licht kwamen. Dit kan komen doordat de fabrikant in de nieuwe software wat waardes heeft aangepast en daardoor secuurder is geworden.”

Indien er nieuwe software-updates beschikbaar zijn, is de machinegebruiker niet verplicht om deze direct te installeren. Het wordt echter wel aanbevolen. Voor een software-update moet de trekker in bijna alle gevallen naar een dealer die gespecialiseerd is in het desbetreffende trekkermerk. “De trekker moet aan een laptop worden gekoppeld. Met speciale programma’s kan een monteur de software-updates installeren. Het is overigens goed om te weten dat een trekker niet voor elke update terug naar de werkplaats hoeft. Een trekker komt doorgaans één keer per jaar voor een onderhoudsbeurt naar het mechanisatiebedrijf. Dat is een goed moment om de software bij te werken. Zo is alles in één keer weer bij de tijd. Ik raad elke monteur aan om hier voldoende tijd voor in te plannen. De duur van een update verschilt namelijk sterk per trekker. De ene keer duurt het slechts enkele minuten en de andere keer duurt het veel langer. Om die reden is het ook raadzaam om het verversen van de software te combineren met het uitvoeren van een grote beurt”, aldus Colenbrander.

Op afstand

Hoewel een trekker tegenwoordig nog voor bijna elke update terug naar het mechanisatiebedrijf moet, verwacht Colenbrander wel dat dit gaat veranderen. “Steeds meer trekkers zijn voorzien van telematica. Daardoor kan de fabrikant op afstand een update naar de trekker sturen. De machinegebruiker krijgt dan een melding op zijn terminal dat er een update beschikbaar is en of hij deze wilt installeren. Weigeren is mogelijk, maar dit kan hij niet oneindig blijven doen. Er komt een moment dat de fabrikant de gebruiker verplicht om de update te installeren”, aldus de trainer.

Overigens zullen in de toekomst niet alle updates op afstand kunnen worden uitgevoerd. “Vanuit veiligheidsredenen is het niet altijd mogelijk. Mocht de trekker door een update onverhoopt gaan rijden, dan kan dit enorme gevolgen hebben. Om die reden blijft er dus altijd een taak weggelegd voor de monteurs van het mechanisatiebedrijf. Zo moeten er soms ook kalibraties worden uitgevoerd. We hoeven er dus niet bang voor te zijn dat telematica de taak van de monteur uit handen neemt.”