Hoe ga je om met stijgende bedrijfskosten?

Date

Oplopende levertijden, een gebrek aan grondstoffen, stijgende energieprijzen en toenemende personeelkosten. Het zijn zomaar wat oorzaken die ervoor zorgen dat mechanisatiebedrijven de tarieven moeten verhogen. Maar hoe en wanneer doe je dat?

Toen de coronapandemie uitbrak, kreeg de mechanisatiewereld te maken met grote leveringsproblemen. Personeel werd ziek, fabrieken gingen dicht en machines en onderdelen lieten op zich wachten. Toen de situatie eenmaal onder controle leek, brak er oorlog uit tussen Rusland en Oekraïne. Gevolg; stijgende energie- en brandstofprijzen. Dit alles heeft volgens Berry Scholtens, trainer van VMR Partners, ook flinke gevolgen voor mechanisatiebedrijven. “De pandemie en de oorlog lieten de kosten al flink stijgen. En daar kwam nog bij dat afgelopen jaren ook de CAO tegen het licht is gehouden. Door het personeeltekort is het belangrijk om medewerkers aan te trekken en te binden. Daar hoort een betere beloning tegenover, wat ervoor zorgde dat ook de personeelkosten stegen”, aldus Scholtens. Al die extra kosten worden volgens Scholtens niet altijd doorberekend aan de klant. “Die kosten worden veelal deels uit eigen zak betaald. Bij veel bedrijven komt het bedrijfsresultaat daardoor in de rode cijfers terecht en staat het water aan de lippen.”

Bedrijfsscan uitvoeren

Voor een gezonde bedrijfsvoering is het belangrijk om de kosten goed in beeld hebben. “Doe minimaal 1 keer per jaar een bedrijfsscan. Maak hierbij een kostprijsberekening om te achterhalen of het uurtarief van de monteurs nog wel dekkend is”, adviseert Scholtens. Blijkt uit zo’n kostprijsberekening dat het uurtarief verhoogt moet worden, schroom dan niet. “Veel bedrijven durven het uurtarief niet te verhogen, omdat ze bang zijn dat ze daardoor klanten verliezen. Deze angst is echter onterecht. Een klant met bijvoorbeeld een Massey Ferguson of Case IH-trekker is afhankelijk van een merkgebonden dealer. Overstappen naar een nabijgelegen dealer die niet in het desbetreffende merk gespecialiseerd is, levert hem niet tot nauwelijks voordelen op en zal dus niet gauw gebeuren.”

Verhoging aankondigen

Het verhogen van het uurtarief is voor veel bedrijven onontkoombaar. Een kleine verhoging kan echter al een groot verschil maken. “Het verhogen van het uurtarief met 10 euro lijkt weinig soelaas te bieden. Maar heb je vijf of tien monteurs in dienst, dan maakt dat onder de streep wel veel verschil”, benadrukt Scholtens.
Een prijsverhoging kun je in een keer of stapsgewijs doorvoeren, afhankelijk van de grootte van de prijsstijging. “Grote klanten kun je eventueel vragen om mee te denken. Nodig ze uit, deel het probleem en zoek gezamenlijk naar een oplossing. Wees duidelijk wat je kosten zijn en dat daar een oplossing voor moet komen. Daarmee ga je een soort partnerschap aan en dat waarderen klanten. Overigens hoef je ook niet elke procent stijging van de daken te schreeuwen. Met het aankondigen van een verhoging lok je immers ook reacties uit. Het belangrijkste is dat je zelf achter de prijsverhoging staat. In dat geval reken je een reële prijs. En mocht je vragen van klanten krijgen, dan kun je het goed onderbouwen”, aldus Scholtens.