Melvin van Eck mechanisatiebedrijf Jur Soetendaal VOF

Monteur Melwin van Eck: 'Onderweg maak je veel mee'

Date

Melwin van Eck is monteur bij mechanisatiebedrijf Jur Soetendaal VOF in Lunteren (Gld.) en rijdt regelmatig met een servicebus door het land om defecte verreikers en landbouwmachines te repareren. “Je komt overal en maakt van alles mee”, aldus Van Eck.


Als je bij mechanisatiebedrijf Jur Soetendaal VOF de straat in rijdt, vallen direct de tientallen verreikers en hoogwerkers op. Het mechanisatiebedrijf is dealer van het Italiaanse verreikermerk Magni en daardoor staan op het buitenterrein een groot aantal bouwmachines. Dat is overigens niet altijd zo geweest. In de beginjaren verkocht, onderhield en repareerde het mechanisatiebedrijf voornamelijk landbouwmachines. Toen Jur Soetendaal het bedrijf in 1978 van zijn vader overnam, kwamen er echter steeds meer bouwmachines bij. Vandaag de dag is er een kentering zichtbaar en wordt er in de werkplaats meer aan verreikers dan aan trekkers of andere landbouwwerktuigen gesleuteld. De 22-jarige monteur Melwin van Eck heeft daarvoor wel een verklaring: “Er zijn veel bouw- en verhuurbedrijven in de omgeving van Lunteren.”

Melvin van Eck mechanisatiebedrijf Jur Soetendaal VOF  

Melwin van Eck is sinds 2018 werkzaam bij Jur Soetendaal VOF en is één van de negen monteurs bij het bedrijf. “Lang geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, heb ik hier twee weken stage gelopen. Daarna heb ik bij Aeres Tech de niveau 3 Fedecom Adacemy gevolgd. Tijdens deze opleiding ben ik bij het mechanisatiebedrijf gaan werken. Uiteindelijk heb ik de monteursopleiding in 2021 afgerond”, aldus Van Eck.

Sleutelen op locatie

Het werk van Van Eck is erg afwisselend. Hij werkt in de werkplaats, brengt regelmatig met een vrachtwagen verreikers van en naar de klant en stapt regelmatig in de servicebus om reparaties op locatie te verhelpen. Voor dit laatste heeft het mechanisatiebedrijf twee rijk uitgeruste Mercedes Sprinters en een Volkswagen Transporter. “In de bussen hebben we nagenoeg alles om reparaties uit te voeren en storingen op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan het persen van hydrauliekslangen.” Van Eck rijdt gemiddeld één dag per week met de servicebus door het land. “Het zijn allemaal losse klusjes waarbij je elke keer weer op een andere plek komt. Daardoor maak je elke keer weer wat mee. Als ik heel eerlijk ben, sleutel ik daardoor liever op locatie dan in de werkplaats.”

 

Naast de ‘gewone’ werkweken draait Van Eck eens in de zes weken een storingsdienst. “In die week sta ik paraat om ook ’s avonds of in het weekend problemen op te lossen.” Dat betekent ook dat Van Eck weleens ’s avonds laat nog op pad moet. “Maar gelukkig komt dat maar zelden voor”, grapt de monteur.