Waarom je beter trekkermonteur in plaats van automonteur kunt worden
DateTrainer Ivo Galekop van Aeres Tech werkte decennialang als monteur in verschillende autogarages. In 2018 maakte hij de overstap naar de landbouw en daarmee ging er een wereld voor hem open. “De automotive-wereld kan nog veel leren van mechanisatiebedrijven”, benadrukt Galekop.
Veel taken
Volgens Galekop zijn er grote verschillen tussen het monteursvak in een autogarage of bij een mechanisatiebedrijf. “In een autogarage ben je als monteur vaak hetzelfde aan het doen. Dat komt door de taakverdeling op de werkvloer. De ene monteur doet de APK’s, de andere is verantwoordelijk voor de onderhoudsbeurten en de ander lost storingen op en voert reparaties uit. En wordt een storing of mankement te complex, dan wordt al gauw een ander, specialistisch bedrijf ingeschakeld.” Volgens de trainer is dat bij een mechanisatiebedrijf heel anders. “Een monteur in de mobiele techniek sleutelt aan trekkers, oogstmachines, werktuigen, enzovoort. Van eenvoudige klussen tot het oplossen van ingewikkelde storingen. Het is heel divers. En voor een complexe storing deinst een trekkermonteur écht niet terug.”
Daarnaast heeft een trekkermonteur ook veel meer contact met de klanten - iets wat bij een autodealer zelden voorkomt. “Bij een autogarage meldt de klant zich bij de receptie en krijgt hij of zij de monteur veelal niet te spreken. Bij een mechanisatiebedrijf is dat compleet anders. De monteur kent zijn klanten en weet vaak zelfs welke machines en werktuigen de klant in de schuur heeft staan. Het is veel persoonlijker.”
Leergierig
Ook in het onderwijs merkt Galekop verschil. “De mentaliteit van de studenten is heel anders. Ze willen écht weten hoe zo’n trekker in elkaar steekt. Ze zijn erg leergierig. Dat komt met name doordat ze thuis zijn opgegroeid met een specifiek trekkermerk en zo een passie voor het merk hebben ontwikkeld. Het is als trainer heel prettig om aan dat soort studenten les te geven.”
Trainer Ivo Galekop
Naast trainer is Ivo Galekop ook nog steeds fanatiek autocrosser. “Sinds 2006 rij ik in de klasse met ‘verlaagde Kevers’. Ik kan wel stellen dat mijn hobby flink uit de hand is gelopen.” De trainer uit Mijdrecht (Ut.) rijdt zowel nationale als internationale kampioenschappen en dat doet hij niet onverdienstelijk. Inmiddels is Galekop al drie keer Nederlands Kampioen geworden en heeft al vijf keer een internationale titel op zijn naam mogen schrijven.
