3 tips voor de doorontwikkeling van een mechanisatiebedrijf

Date

Een mens maar ook een bedrijf moet zich blijven ontwikkelen. Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Johannes van der Meulen, trainer van VMR Partners, geeft drie praktische tips.

Veel mechanisatiebedrijven kampen met personeelstekorten. Dit heeft tot de gevolg dat de tijds- en werkdruk toeneemt. Daardoor schiet het bij veel bedrijven er bij in om nieuwe stappen te zetten. Johannes van der Meulen is mede-eigenaar en tevens trainer van VMR Partners en adviseert jaarlijks tientallen bedrijven. Volgens Van der Meulen kun je aan de hand van drie praktische tips tot bewuste, weloverwogen keuzes en heldere plannen komen die goed te realiseren zijn.

1. Sta even stil

In de vluchtige wereld waarin we leven, hebben veel eigenaren en bedrijfsleiders niet tot nauwelijks oog voor hetgeen wat nog veranderd of verbeterd kan worden. “Neem even afstand om opnieuw kennis te maken met je bedrijf of afdeling. Ga in gesprek met collega’s, klanten, maar ook leveranciers of zelfs concurrenten. Hoe kijken zij tegen het bedrijf, een afdeling of tegen bepaalde processen aan? Welke verbeterpunten hebben zij? En waar liggen de kansen? Deze gespreken leveren kostbare informatie op waaruit nieuwe, concrete ideeën ontstaan”, aldus Van der Meulen. “Zoek ook eens drie bedrijven op die het erg goed doen en waar jij tegenop kijkt. Vraag eens of je met hun in gesprek mag. Dit is erg leerzaam en levert nieuwe inzichten op.” Verder is het raadzaam om eens stil te staan bij jezelf. Wie ben je? Wat wil je? En welke bijdrage wil je leveren aan de wereld? “Zet alle bevindingen om en ontwikkel een visie”, aldus Van der Meulen.

2. Bepaal nieuwe doelen en de strategie

Uit alle opgedane kennis stel je nieuwe doelen op. “Maak de doelen zo concreet mogelijk met zogenoemde KPI’s, oftewel kritieke prestatie-indicatoren. Stel; je hebt de ambitie om landbouwrobots te gaan verkopen, bepaal dan de beoogde verkoopcijfers voor de korte en lange termijn. Zet de cijfers zwart-op-wit en beschrijf de manier waarop je de doelen wilt bereiken”, aldus Van der Meulen. Vergeet niet om de nieuwe doelen en strategie te communiceren naar collega’s. “Dit schept duidelijkheid en misschien is een oplossing of doel wel sneller bereikt dan je van te voren bedacht had. Mochten de nieuwe doelen ook gevolgen hebben voor klanten of leveranciers, breng dan ook deze partijen op de hoogte.”

3. Voer uit en monitor

Na het bepalen van de doelen en strategie is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan. “Doordat je de doelen in concrete cijfers hebt opgesteld, kun je eenvoudig monitoren of je het doel gaat behalen. Is dit niet het geval, dan moet je gaan bijsturen. Voorbeeld; ga je niet genoeg landbouwrobots verkopen, zet dan extra vertegenwoordigers aan het werk”, aldus Van der Meulen. Kortom; daag jezelf en collega’s uit, wees kritisch en stuur waar nodig is bij.

Training ‘Ambitieus Ondernemen’

Johannes van der Meulen, mede-eigenaar en trainer van VMR Partners, verzorgt in samenwerking met brancheorganisatie Fedecom en Aeres Tech verschillende trainingen voor eigenaren, bedrijfsleiders en managers van afdelingen voor bedrijven in de landbouwmechanisatie, industrie en tuin- en parksector. Eén van die trainingen is ‘Ambitieus Ondernemen’ die op dinsdag 26 september van start gaat. Tijdens deze vierdaagse training worden de cursisten geholpen bij het opstellen van een bedrijfsvisie, missie, doelen en strategie. Ook gaan de cursisten daadwerkelijk aan de slag met concrete actiepunten voor zijn of haar bedrijf. Na afloop presenteert elke cursist het ondernemersplan aan de trainer en een externe adviseur en krijgt hij of zij vijf actiepunten voor het realiseren van het plan. Na een half jaar komen de cursisten nog eenmaal bijeen om de voortgang en resultaten van het traject met elkaar te delen.

VMR Partners