8 tips om brandstof te besparen

Date

Een grote trekker, maaidorser of hakselaar verbruikt tijdens het werk een flinke hoeveelheid diesel. Met wat simpele trucjes kun je tot wel 20 procent brandstof besparen. 

1. Schaf de juiste machines aan en zet ze goed in

Denk voor aankoop van een nieuwe machine goed na welke werkzaamheden je met de machine gaat uitvoeren en hoe zwaar je deze gaat belasten. Staat de trekker het hele jaar enkel voor een kleine voermengwagen, schaf dan niet een trekker met enorm veel vermogen aan. Dat is immers zonde voor de portemonnee.
Heb je meerdere machines op je bedrijf? Gebruik dan wel de juiste machines voor de juiste klus. Vooral bij loonbedrijven gebeurt het regelmatig dat zware trekkers voor relatief lichte werkzaamheden worden ingezet. Maak tevens gebruik van vaste chauffeurs. Zij kennen de machines immers als beste en weten hoe ze efficiënt met de machines kunnen werken. Beloon tevens de chauffeurs die hun machines op efficiënte en duurzame wijze gebruiken.

2. Pas je rijgedrag aan

Trek rustig op en rij op de weg maximaal 40 km/h. Kijk ver vooruit en laat de machine uitrollen als je bij een stoplicht of kruising komt aanrijden. Zorg er ook voor dat de trekker zo min mogelijk stationair draait. Hans Nieuwenhuis, accountmanager van Aeres Tech, legt uit: “Uit data blijkt dat de motor van trekkers ongeveer 35 tot 45 procent van de tijd stationair draaien. Dit kost brandstof en zorgt er tevens voor dat de urenstand oploopt. Bedenk elke keer voordat je uitstapt of je de motor uit moet zetten. Sta je langer dan 3 minuten stil, zet de motor dan af. Sta je korter stil, dan is het niet lonend. Het opnieuw opstarten van alle systemen en apparatuur kost immers ook enige tijd. Streef ernaar dat de trekker hooguit 20 procent van de tijd stationair draait.”

3 Houd het toerental en de snelheid laag

Beperk het motortoerental tijdens het werk. Het dieselverbruik verschilt namelijk fors over het toerenbereik en veelal hoeft de motor niet heel veel toeren te draaien om toch een hoog koppel te kunnen leveren. Bij 1.500 tot 1.700 motortoeren per minuut kun je met een trekker de meeste werkzaamheden wel uitvoeren. Gebruik bij lichte en middelzware werkzaamheden tevens de spaarstand van de aftakas.

4. Onderhoud de machine goed

Vervang tijdig het luchtfilter. “Voor een goede dieselverbranding is er voldoende zuurstof nodig. Bij een verontreinigd filter verloopt de verbranding slechter en reageert de dieselmotor minder goed. Dit heeft veelal tot gevolg dat de chauffeur het gaspedaal dieper intrapt en het brandstofverbruik stijgt. Houd ook de koelpakketten goed schoon. De ventilator hoeft dan minder hard te werken. Dit kan zomaar 500 watt schelen”, benadrukt Nieuwenhuis. Zorg er ook voor dat de bandenspanning goed is. Banden die op een te lage spanning staan, hebben een groter contactoppervlak en ondervinden meer weerstand. Bij een machine die voorzien is van rupsbanden is het belangrijk dat de rupsen op de goede spanning staan. Staan de rupsen te slap afgesteld, dan gaan deze doorhangen en treden er aandrijfverliezen op.
Zorg er bij bijvoorbeeld een hakselaar of maaier voor dat messen altijd scherp zijn. Vervang stompe messen direct. “Een set nieuwe messen is veelal goedkoper dan de hoeveelheid extra brandstof die je verbruikt bij het gebruik van botte messen”, aldus Nieuwenhuis.

5. Warm draaien is overbodig

Veelal wordt een trekker vroegtijdig gestart zodat de motor vast kan warmdraaien en ook de cabine kan opwarmen. Volgens Nieuwenhuis is dit overbodig. "Het is verstandiger om na het starten alvast rustig te rijden of wat licht werk uit te voeren. De motor warmt dan op en ondertussen gebruik je de trekker ook nog nuttig. Voor een warme cabine kun je het beste een standkachel laten inbouwen. Zo’n kacheltje werkt uitstekend en verbruikt daarbij maar heel weinig brandstof”, aldus Nieuwenhuis.

6. Werk niet te diep

Grondbewerking vraagt veelal veel vermogen van de trekker en daarbij veel brandstof. Werk dus niet dieper dan noodzakelijk is. “Als je 15 cm diep wilt ploegen, zorg er dan voor dat je niet 16 centimeter diep ploegt. Bij elke extra centimeter verplaats je namelijk onnodig vele duizenden kilo’s grond. Zorg ook voor voldoende bodemleven. Wormen en andere organismen creëren een luchtige bodem, waardoor grondbewerking lichter is”, aldus Nieuwenhuis.

7. Verwijder onnodige ballast

Heb je geen front- of wielgewichten nodig? Haal ze dan van de trekker. Bij een frontblok in de fronthef is dit tevens een kleine moeite om deze af te nemen. Elke kilogram die niet op de trekker zit, hoef je ook niet mee te slepen. “De vuistregel is; elke extra ton aan gewicht verhoogt het brandstofverbruik met 1 liter per uur”, aldus Nieuwenhuis.

8. Meten = weten

Telematicasysteem registreren alle gegevens en prestaties van een machine en weergeven dit in overzichtelijke tabellen en grafieken. “Neem minstens een keer in het kwartaal even de tijd om deze gegevens te analyseren. Wees kritisch en achterhaal waar de verbeterpunten liggen.” Een GPS-systeem kan helpen bij het efficiënter uitvoeren van verschillende werkzaamheden. Het systeem kan er namelijk voor zorgen dat je op het land minder hoeft te steken en te keren. Ook beperkt het systeem de overlap tot het minimum. Dit alles spaart tijd, brandstof en dus geld.

Tip: training effectief en efficiënt machinegebruik

Bij Geert-Jan de Kok BV in Esbeek hebben we een optimalisatie training mogen verzorgen. Tijdens de training hebben de deelnemers handige tips en instellingen gekregen om het brandstofverbruik te beperken en zo de efficiëntie te verhogen. Ben je ook benieuwd hoe je het optimale rendement uit je machines kan halen? Dan is deze training wat voor jou!