Dat gebeurde op verzoek van het John Deere Training Center in het Duitse Bruchsal. “De producent vraagt ons geregeld voor internationale trainingen. Aeres Tech zet graag de kennis en ervaring van trainers in het buitenland in. We doen dat bijvoorbeeld ook voor New Holland in Duitsland en Roemenië. En laatst voor Giant minishovels in Zweden”, vertelt Dekkers.
'Aan het eind van de week met wow-gevoel naar huis'
DateAl tien jaar heeft Aeres Tech een internationaal samenwerkingsverband met John Deere. De expertise de trainers van Aeres Tech wordt veelvuldig ingezet in landen als Duitsland, België, Roemenië, Hongarije, Denemarken, Zweden en in Tunesië. In februari verzorgde Wim Dekkers twee weken trainingen bij Green Deer, een grote Zweedse importeur/dealer van John Deere in Nyköping, ongeveer 100 kilometer ten zuidwesten van Stockholm.
In Nyköping deed Dekkers in de eerste week met elf cursisten de 7R Fudamental-training op vijf tractoren van modeljaar 2020. In de tweede week betrof het vijftien cursisten voor diagnosetraining voor de 6R, 7R en 8-series (R, RT & RX). Vanwege de diagnosetraining moest Dek- kers behoorlijk wat praktisch materiaal meenemen naar de locatie, dus ging hij met de auto, twee dagen heen rijden en twee dagen terug. De meeste deelnemers werken voor Green Deer in Nyköping (een werk- gever met onder meer 177 monteurs), maar er waren ook verschillende mensen van buiten deze organisatie.
Alle aspecten tractoren bekeken
Bij de Fundamental-training worden alle technische aspecten bekeken van motoren, transmissie, elektra en hydrauliek. Deelnemers kijken bovendien naar de veranderingen ten opzichte van eerdere modellen waar ze al mee vertrouwd zijn. “Je behandelt ook de do´s en dont´s en waar je op moet letten bij een servicebeurt.”
Voor de tweede week diagnosetraining waren liefst zestien zeer diverse tractoren beschikbaar. Vrijdagmiddag begon Dekkers al twee storingen per tractor in te bouwen, wat bijna de hele zaterdag nog doorliep. “Met zoveel diverse machines kost de voorbereiding en de documentatie best veel tijd. Je moet oppassen dat er niet echt iets stuk gaat. En zodanig werken dat de elektronica niet meteen aangeeft wat de storing is. Anders valt er niet veel te trainen.”
Het wow-gevoel
De tweede trainingsweek begon met basiskennis peilen, groepen in- delen en de deelnemers activeren om zich te verdiepen. “Als de groep vervolgens in de praktijk op gang is, komt het leukste stuk voor de trainers: coachen van de cursisten, hier en daar wat kennis bijschaven en ze begeleiden, zodat ze aan het einde van de week met een wow-gevoel naar huis kunnen”, vertelt Dekkers.
Tekst gaat verder onder de foto
Ook de tweede vrijdag was het weer op tijd afsluiten zodat een deelnemer uit Gotland op tijd bij de ferry konden zijn. De laatste vrijdagmiddag loste Dekker de achtergebleven storingen op en werden de machines weer storingvrij aan de dealer overgedragen.