Cookies op www.aerestech.nl
Aeres gaat zeer zorgvuldig om met haar informatie en zal deze gegevens nooit aan derden ter beschikking stellen.
Een dure maaidorser of grote trekker met een geavanceerd gps-systeem verkoop je niet zomaar via internet. Daar is meer voor nodig. De medewerkers van een mechanisatiebedrijf moeten veel kennis en kunde in huis hebben om goede service te verlenen en betrouwbare informatie te verstrekken.
“De klant moet altijd bij jou terecht kunnen en op je kunnen vertrouwen”
Om goede service te kunnen verlenen, is het belangrijk dat je weet hoe je met de klant moet omgaan. De ene klant is de andere niet. Er zijn verschillende klanttypen en elk type vereist een andere aanpak. Tijdens onder meer de training ‘Verkoop voor Agri & Tech’ leer je aan de hand van de DISC-methode de verschillende klanttypen herkennen. Ook leer je hoe het beste kunt omgaan met dit soort mensen.
Door de jaren heen zijn de klanten van een mechanisatiebedrijf veranderd.
Voorwinden: “Vroeger schaften akkerbouwers, loonwerkers en veehouders eerder een machine aan op basis van de kleur of het merk. Tegenwoordig bekijkt men het veel zakelijker. Zo wordt er bij de aanschaf van een nieuwe ploeg berekent wat de kosten zijn om een bepaalde hoeveelheid hectares goed en netjes om te ploegen. Verder schaffen boeren eerder een machine aan bij een dealer waarbij de medewerkers verstand van zaken hebben en goede service leveren. Door de steeds complexere techniek en elektronica op landbouwmachines wordt dit steeds belangrijker.”
Ondanks dat een mechanisatiebedrijf misschien goede en nette diensten verleent, kan er altijd een klant zijn die ontevreden is. “Klachten worden veelal negatief opgevat, maar zie een klacht als een gratis advies. Aan de hand van een klacht achterhaal je waar de verbeterpunten van het bedrijf, een medewerker of product liggen. Ga daarmee aan de slag en haal daar profijt uit”, adviseert Voorwinden.