Hoe en waarom Jacob Boeder APK 3-keurmeester werd

Date

Jabotech in het Gelderse Nijbroek is sinds vorig jaar, als één van de eerste mechanisatiebedrijven in Nederland, een APK 3-keuringsstation. Jacob Boeder, directeur van het mechanisatiebedrijf, legt uit hoe en waarom hij keurmeester is geworden.

In het Gelderse Nijbroek, een klein dorpje tussen de Veluwe en de IJssel, is mechanisatiebedrijf Jabotech gevestigd. Naast de verkoop van landbouwmachines produceert het bedrijf ook zodenbemesters onder de naam Eland Machines. In de werkplaats voeren de monteurs machineonderhoud en -reparaties uit. Sinds 1 mei 2021 mogen in de werkplaats ook APK 3-keuringen worden uitgevoerd. Hiervoor volgde Boeder een speciale training bij Aeres Tech. Deze training bestaat uit twee praktijkdagen en wordt afgesloten met een theorie- en praktijkexamen. “Het valt mee hoe lastig dit is. De theorie heb ik twee keer doorgelezen en bij het praktijkexamen mag je het APK-handboek er bij houden. Het is vooral een kwestie van de richtlijnen en regels volgen”, benadrukt Boeder. Na het behalen van de RDW-bevoegdheid mag Boeder zich keurmeester noemen. Deze bevoegdheid is vijf jaar geldig, waarna hij een herexamen moet doen.

Ondanks dat alle trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/h gekeurd moeten worden, geeft Boeder toe dat het qua keuringen op zijn bedrijf nog geen storm loopt. Afgelopen jaar heeft het bedrijf slechts een paar keuringen gedaan. “Bij voorbaat wist ik al dat ik niet tientallen keuringen per maand zou doen. Er zijn immers niet zo veel trekkers die gekeurd moeten worden. Maar ik verwacht wel dat dit gaat veranderen. Bij een trekker die langzamer rijdt dan 40 km/h is het namelijk niet vanzelfsprekend dat deze veiliger is. Daarom verwacht ik dat deze regels op termijn bijgesteld worden. Mocht de vraag naar APK 3-keuringen dan toenemen, dan ben ik daarop voorbereid. Daarom heb ik alsnog de training gevolgd.”

Tekst gaat verder onder de foto:

Bedrijfsbezoek

Na het behalen van de bevoegdheid kun je als mechanisatiebedrijf nog niet zomaar aan de slag. Eerst brengt een RDW-toezichthouder een bedrijfsbezoek. “Deze persoon controleert onder meer of de keuringsruimte wel goed verlicht, verwarmd en afsluitbaar is. Ook checkt hij of de vloer van de werkplaats vlak genoeg is voor het uitvoeren van de koplampmeting. Is dit niet het geval, dan moet het vloeroppervlak worden aangepast. Ook kijkt de toezichthouder of je wel over het juiste gereedschap en de goede meetapparatuur en - middelen beschikt. Zo moesten wij onder meer in het bezit zijn van een koplamptestapparaat, remvertragingsmeter en bandenprofielmeter. Volgend jaar moeten wij ook nog spelingdetectieapparatuur aanschaffen voor het meten van de speling op de wielophanging”, aldus Boeder. Het uitvoeren van een keuring kost Boeder gemiddeld een uur. “De hoeveelheid werk is afhankelijk van het machinetype. Zo vergt een Unimog wat meer werk dan een standaard wieltrekker. Daarom hanteren wij ook geen vast tarief voor de APK 3-keuring”, vertelt Boeder.

Ondanks dat de APK-keuring in de autowereld volledig geaccepteerd is, merkt Boeder dat veel klanten nog terughoudend zijn over de APK 3-keuring. Veel klanten zien de keuring als een extra kostenpost. Maar volgens de directeur van het mechanisatiebedrijf kan de keuring juist veel kosten besparen. “Meet ik speling in de wielophanging, dan vervang ik veelal de stuurkogels. Over het algemeen is dat geen dure reparatie. En zou je dit niet doen, dan wordt de speling groter en neemt de bandenslijtage enorm toe. Een nieuwe set banden is veel duurder dan de keuring”, vertelt Boeder.

Tekst gaat verder onder de foto:

Loopbaan

Nadat Jacob Boeder ruim vijf jaar servicemonteur was bij LMB Stam in Kesteren (Gld.), maakte hij in 2007 de overstap naar het toenmalige Westrenen Mechanisatie in Kesteren. Bij dit mechanisatiebedrijf is hij acht jaar werkzaam geweest als diagnose technicus en gps-specialist. Boeder had echter al langer de wens om een eigen onderneming te starten. In de zomer van 2015 verliet Boeder het mechanisatiebedrijf in Kesteren en richtte hij het bedrijf Jabotech op. Hij vestigde zich in het pand van een voormalig smederij en mechanisatiebedrijf in Nijbroek (Gld.). Kort na de oprichting nam Boeder de activiteiten van mechanisatiebedrijf De Volharding over. Daarmee kreeg Boeder het subdealerschap van de machinemerken Claas, Kaweco en Amazone in handen. Omdat het aantal agrarische ondernemers terugloopt is Jabotech zich tevens gaan richten op de grondverzet- en groensector. Zo is het bedrijf twee jaar geleden gestart met de verkoop van JCB-machines. Inmiddels telt het bedrijf vijf medewerkers.