Hoe werk je veilig in en rond de werkplaats

Hoe werk je veilig in en rond de werkplaats?

Date

Een ongeluk zit in een klein hoekje, vooral in de werkplaats. Maar er zijn eenvoudige oplossingen om het werk in de werkplaats veiliger te maken. Stel bijvoorbeeld een veiligheidscoördinator aan, zorg ervoor dat iedere monteur een heftruckcertificaat heeft en voer ‘Laatste Minuut Risico Analyses’ uit. 

In de landbouwmechanisatiesector is er steeds meer aandacht voor veiligheid. Toch loopt de sector volgens Hans Nieuwenhuis, accountmanager van Aeres Tech, niet voorop. “Vooral bij kleine bedrijven wordt er veelal te makkelijk gedacht over veiligheid. De werkplaats is veelal minder georganiseerd en er ligt zwerfvuil op de werkvloer. Het gevolg is dat de kans op ongelukken groter is.”

De laatste jaren heeft de VA-keur, de opvolger van de COM-keur, verbetering gebracht. VA-keur is de periodieke veiligheidskeuring voor machines, werktuigen en gereedschap. Veel mechanisatiebedrijven in Nederland mogen deze keuring uitvoeren. Deze keuringsbedrijven voldoen echter aan strenge eisen. Nieuwenhuis: “Om een VA-keuringsbedrijf te worden, moet je als mechanisatiebedrijf een licentie behalen. Deze licentie krijg je niet zomaar. Het bedrijf moet aan alle veiligheidseisen voldoen en het personeel moet op een verantwoorde manier werken. Hiervoor heeft het personeel onder meer een VCA-cursus gevolgd. Zodra de licentie op zak is, is het noodzaak om deze ook te behouden. Hiervoor vinden er geregeld controles plaats, waarbij er wordt gekeken of het bedrijf en personeel nog aan de eisen van de VA-keur voldoen.”

Heftruck

In een werkplaats wordt er veelal met gevaarlijk gereedschap en grote machines gewerkt. Eén van de meest verraderlijke machines is de vorkheftruck, waarmee jaarlijks veel ongelukken gebeuren. “De heftruck wordt veelal gebruikt voor het verplaatsen van grote werktuigen. Dit is een risicovolle handeling. Daarnaast worden er nog veel dieselheftrucks gebruikt. De motor van de heftruck staat soms lange tijd in de werkplaats te draaien, wat erg slecht voor de gezondheid is. Om de bewustwording van de risico’s van een heftruck te vergroten, is het raadzaam dat elke monteur een heftruckcertificaat behaald. Veelal is niet de machine of het gereedschap de oorzaak van een ongeval. Het is juist de manier waarop de monteur ermee te werk gaat. Daarom is het raadzaam om de monteurs te instrueren over bijvoorbeeld het veilig werken met een bovenloopkraan, het opkrikken of het op bokken zetten van een trekker.

Veiligheidscoördinator

Volgens Nieuwenhuis moet er binnen ieder mechanisatiebedrijf een veiligheidscoördinator worden aangewezen. Dit kan de werkplaatschef of één van de monteurs zijn. “Deze persoon heeft minimaal een VOL-VCA -diploma en is verantwoordelijk voor de veiligheid op de werkvloer. Hij controleert of zijn collega’s veilig en netjes werken, hij geeft instructies en zorgt ervoor dat elke monteur bewust is van de gevaren. Daarnaast geeft hij nieuwe collega’s veiligheidsinstructies, zodat iedere monteur op correcte en veilige wijze te werk gaat. Ontstaat er alsnog een ongeval of een gevaarlijke situatie, dan moet hij met de betrokkenen het gesprek aangaan over hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden”, aldus Nieuwenhuis.

Goed nadenken

Een eenvoudige manier om het werk in de werkplaats veiliger te maken, is met de ‘Laatste Minuut Risico Analyse’ (LMRA). Hierbij denk je, voordat je met een klus begint, na over de risico’s. “Een voorbeeld: ga je een trekker op bokken zetten, kijk dan eerst of de trekker wel stevig staat. Kan de trekker niet wegrollen? Staan de bokken er wel goed onder? Zijn er uitstekende delen? Is de werkplek geordend? Of zijn er nog andere gevaren? Je hoeft geen checklist af te werken of een formulier in te vullen. Je bekijkt de situatie en omgeving extra goed en denkt erover na. Zo kun je veel risico’s bij voorbaat wegnemen”, benadrukt Nieuwenhuis.