Maatwerk, scholing en innovatie zorgen voor gestage groei
DateSinds het bedrijf in 2009 neerstreek aan het IJsselveld net boven Montfoort, verdubbelde het aantal medewerkers naar 23 nu. En zijn er ook nog drie vacatures. Door bijbouwen verdriedubbelde het bedrijfsoppervlak sinds 2009. Zo werd vorig jaar een nieuwe showroom gebouwd, waarin de tractoren en hooibouwmachines van Fendt staan te pronken. Holland-Utrecht is Fendt-dealer ten westen van de stad Utrecht. “Een prachtig merk, het Duitse Fendt, met een hoog innovatief gehalte. Ik noem Fendt ook wel de ‘Mercedes’ onder de landbouwmachines”, beaamt Scherpenzeel.
Onderscheid met machinebouw
Fendt biedt sinds tien jaar naast tractoren ook een compleet gamma landbouwwerktuigen, tot en met zelfrijdende veldspuiten en verreikers. Dat maakt het merk aantrekkelijker voor de afnemers. “Onze kracht is echter vooral dat we zes jaar geleden een tak met machine- bouw zijn begonnen. We kunnen staal, rvs en aluminium snijden, zagen,
‘Wij lopen voorop met ombouw naar elektrische aandrijving in landbouw’
lassen, draaien en frezen in onze eigen werkplaats. En hydrauliek en elektronica kunnen we zelf aanpassen en toepassen. Daardoor kunnen we onze klanten alle opties en aanpassingen bieden die ze maar wen- sen. Er gaat hier bijna geen standaard-tractor de deur uit. Zo creëren we meerwaarde en kunnen we ons onderscheiden van andere mechanisatiebedrijven. Deze keuze werkt, want we groeien nog steeds. Vorig jaar leverden we zestig tractoren af, zowel nieuw als gebruikt. We hadden vorig jaar 710 unieke debiteuren, zoals dat zo mooi heet, en we groeien al tien jaar.”
Voorloperrol met Fendt-e
Holland-Utrecht speelde zich twee jaar geleden in de kijker met het ontwikkelen van een elektrisch aangedreven Fendt tractor. Deze Fendt-e werd net voor kerst 2021 afgeleverd bij Van Huizen Groenvoorziening, die de trekker vooral inzet bij groenonderhoud in Rotterdam en Barendrecht. “Deze klant vroeg ons of wij een 313 Vario konden ombouwen naar 130 pk elektrische aandrijving en was bereid daarin te investeren. Samen met een partner hebben we de ombouw verzorgd, waarbij accu’s en elektromotoren ingebouwd zijn. De tractor is afgelopen jaar gedegen getest en is nu klaar voor serieproductie. We hebben meer dan tien offertes uitstaan. Dat zijn de early adaptors. Ik verwacht dat elektrische tractoren over drie jaar gemeengoed worden”, zo voor- ziet Scherpenzeel.
Veilig werken belangrijk
Met dit project bouwde het landbouwmechanisatiebedrijf kennis en ervaring op in een potentiële groeimarkt. “Door onze rol als voorloper krijgen we soms vacatures wat makkelijker vervuld. Dat is mooi meegenomen. Fendt zal zelf ook een keer met elektrisch aangedreven tractoren komen. Dan verandert de markt, maar hebben wij al wel de benodigde kennis en ervaring in huis. Onze monteurs en het bedrijf zijn VCA gecertificeerd, omdat we veilig werken het belangrijkst vinden. Ook zijn er al diverse medewerkers op cursus geweest en gecertificeerd om veilig met accu´s en elektrische aandrijvingen te kunnen werken. Monteurs werken straks met gevaarlijke elektrische spanningen die kunnen oplopen tot vele honderden volts. Dat moet je niet onderschatten.”
Tekst gaat verder onder foto
Werving is worsteling
Scherpenzeel werkt er niet alleen aan om zijn bedrijf aantrekkelijk te houden voor klanten, maar ook voor potentieel personeel. “Het is lastig om goede mensen te vinden. Dat is een dagelijks worsteling, want we vissen als mechanisatiebedrijven allemaal in dezelfde vijver. Dan helpt het als je bewijst je als bedrijf door te ontwikkelen in plaats van alleen te blijven doen wat je altijd al deed. We hebben elk jaar twee BBL´ers rondlopen en hebben de gewone stagiairs van de BOL-opleidingen. Het vaste personeel doet geregeld cursussen, meest merkspecifiek zoals op de Fendt bedrijfsschool bij Aeres Tech in Ede. Het maakt mij niet uit of iemand nog twintig jaar hier zal werken of twee jaar voor z´n pensioen zit. Je moet bijblijven. Als we zouden stoppen met opleiden, dan is ons bedrijf over vijf jaar weg.”
Holland-Utrecht beschikt over een relatief jong team van acht mede- werkers op de landbouwmechanisatie en machinebouw, en nog eens vier mensen op de melktechniektak. “Het is een mooie mix van jonge monteurs en enkele heel ervaren. Ik merk dat jongelui wel te porren zijn voor het vak. Landbouwmechanisatie is veel leuker en afwisselender dan de hele dag autobeurtjes doen in een gewone garage. Dat continu leren vinden veel jongeren wel interessant.”
Tractor op schoolplein
Soms gaat Scherpenzeel ook de boer op om potentiële leerlingen te werven voor de landbouwmechanisatie. Vorig jaar was hij voor het eerst op de opleidingsmarkt van het Driestar College in Gouda. “En ik heb een gastcollege gegeven op een basisschool in Oudewater. Toen kwam ik met een tractor het schoolplein op. Daarmee trek je absoluut de aandacht. Ook van andere bedrijven trouwens, die doen nu soortgelijke dingen”, vertelt hij lachend.
Holland-Utrecht is ook betrokken bij het TIM-project (Tech in Motion) van de Fedecom en Scherpenzeel zit in de raad van advies van deze commissie. “Het mooie van dit project is dat de praktijk en de scholing perfect op elkaar aansluiten. Zo proberen we iedere dag een steentje bij te dragen aan de toekomst.”