Sleutelen aan waterstofvoertuigen

Moet ik mijn monteurs al bijscholen over waterstoftechniek?

Date

Mechanisatiebedrijven moeten zich langzamerhand gaan voorbereiden op de komst van waterstofvoertuigen. Het sleutelen aan zo’n voertuig vraagt immers de nodige kennis en  kunde van de monteurs en vereist wat aanpassingen aan de werkplaats.

Steeds meer waterstofvoertuigen doen hun intreden, ook in de landbouw en groensector. Zo bouwt de Arnhemse fabrikant H2Trac een waterstoftrekker, op het proefbedrijf van Wageningen University and Research draait al een Toyota-waterstofheftruck en Blue Fuel Solutions uit Nieuwegein produceert New Holland-trekkers die zowel op diesel als waterstof draaien. De kans dat er de komende jaren een waterstofvoertuig bij jou in de werkplaats staat, wordt steeds groter. Om die reden besteden de trainers van Aeres Tech in de trainingen steeds meer aandacht aan waterstoftechniek. Onder meer in de lessen over aandrijftechniek komt waterstof aan bod.

Daarnaast ontwikkelt Aeres Tech specifieke trainingen die volledig zijn toegespitst op waterstoftechniek. Willem Eriks, trainer van Aeres Tech, legt uit: “De insteek van deze trainingen is vrij breed. Het is immers nog onduidelijk welke kant de ontwikkeling op gaat. De grote fabrikanten, zoals John Deere, Fendt en New Holland zullen de koers gaan bepalen. Wanneer en met name hoe gaan zij waterstoftechniek toepassen in hun machines? Kiezen zij bijvoorbeeld voor waterstofmotoren of gaan ze gebruik maken van brandstofcellen die de waterstof omzetten in elektriciteit? Of kiezen zij juist voor methanol of mierenzuur als energiedrager? Bij het gebruik van een brandstofcel ontstaat er hoogspanning. Wil je sleutelen aan zo’n voertuig dan vergt dat specifieke kennis en kunde en moet je als monteur gecertificeerd zijn. Kortom, zolang er geen duidelijkheid is, zetten we de trainingen breed in.” Eriks houdt samen met zijn collega’s de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. “Mocht er duidelijkheid zijn dan kunnen wij op korte termijn een passende training op poten zetten.”

Afzuiging

Met de komst van waterstofvoertuigen gaan volgens Eriks de werkzaamheden van monteurs wel veranderen. “Bij waterstofvoertuigen die voorzien zijn van een brandstofcel is kleppen stellen en het afstellen van een transmissie verleden tijd. Daarentegen gaat veiligheid een nog grotere rol spelen”, benadrukt Eriks. Naast het bijscholen van monteurs zijn er hiervoor ook aanpassingen aan de werkplaats nodig. “Waterstof is erg licht en stijgt direct op naar boven. Goede afzuiging en ventilatie in de werkplaats is daarom noodzakelijk.” Voor het sleutelen aan een voertuig met een brandstofcel moet je ook de voorschriften volgen die gelden voor het sleutelen aan een elektrisch voertuig. Zo mag er alleen gesleuteld worden in een gescheiden werkplaats, ver van apparatuur of machines die vonken kunnen veroorzaken. Ook mogen er geen brandbare materialen of vloeistoffen in de buurt staan. Brandveiligheid is zeer belangrijk. Blusapparatuur moet altijd in de buurt staan en de werkplaats moet voorzien zijn van een sprinklerinstallatie. Verder is specialistisch gereedschap vereist, zoals geïsoleerde tangen, sleutels en schroevendraaiers, maar ook aan bijvoorbeeld een hoog voltage multimeter.

Snelle toename

Ondanks dat het aanbod waterstofvoertuigen nog beperkt is, verwacht Eriks dat dit snel gaat veranderen. “Gemeentes, aannemers en loonbedrijven kunnen met schonere machines grote opdrachten binnenhalen. Het investeren in zo’n duurdere waterstofmachine is daardoor al gauw rendabel. Voor akkerbouwers en veehouders is die investering nu nog te groot. Zolang zij er niet voor beloond worden, schaffen boeren niet zo’n machine aan.” Uiteraard hangt de vraag naar waterstofmachines sterk af van het aanbod. “Veel machinefabrikanten houden waterstoftechniek nu nog af, omdat ze veel geld en tijd geïnvesteerd hebben in dieseltechniek. Maar zodra de emissie-eisen voor dieselmotoren nog strenger worden, zullen fabrikanten eerder de overstap maken en neemt het aanbod snel toe”, verwacht Eriks.