”Een andere mogelijkheid is om de machines op afstand te monitoren. Steeds meer machines verzamelen data en sturen dit, mits de gebruiker goedkeuring heeft gegeven, door naar de dealer en fabrikant. Met behulp van deze data kan een mechanisatiebedrijf de klant vroegtijdig erop wijzen dat er een onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd. Vooral in de transportwereld wordt deze werkwijze al veel toegepast.”
Een nieuwe ontwikkeling is dat sensoren op de machine storingen of mankementen constateren nog voordat zich grote problemen voordoen. Daarmee wordt stilstand voorkomen. Deze techniek is in de landbouw echter nog niet praktijkrijp. Om goede prognoses te stellen, is ontzettend veel data nodig en moeten machines ‘slimmer’ worden. Steeds meer machines zijn verbonden met de cloud, waardoor de dataverzameling rap toeneemt. Zodra er voldoende data verzameld is, kan slimme software betere en uitgebreidere voorspellingen doen.”
Koester het klantcontact
Een unieke eigenschap van mechanisatiebedrijven is de binding met de klant. Bij grote dealers verdwijnt het persoonlijke contact en dreigen mechanisatiebedrijven hun eigen identiteit te verliezen. Zo krijg je bij een autodealer veelal niet de monteur te spreken. Dat gebeurt in de landbouwmechanisatie juist wel. Sterker nog, kom je met je machine in het veld stil te staan, dan komt de monteur met zijn servicebus op locatie om het probleem op te lossen. De relatie tussen klant en dealer is ontzettend belangrijk. In het verleden heb ik dealers gezien die overstapten naar een ander trekkermerk. De klanten maakten eveneens de overstap, omdat zij trouw wilden blijven aan de dealer. Wees dus zuinig op het klantcontact en richt je niet teveel op een merk maar op de diensten”, adviseert Hoornsman.