Dag van de werkplaatschef

Dag van de werkplaatschef: ‘Alles waar je energie in stopt, krijgt meerwaarde’

Date

Professionaliseren, werkprocessen zichtbaar verbeteren, minder verspillen, minder werkdruk, elkaar en de klant beter begrijpen. En daardoor meer plezier krijgen in het werk. Dat waren de kernthema’s tijdens de eerste Dag van de Werkplaatschef die Aeres Tech, VMR, Chainworks en TIM op woensdag 20 november organiseerde.

Uit het hele land waren zo’n zestig deelnemers naar ‘Loods Goes’ in het Openluchtmuseum in Arnhem gekomen. Deze een voormalige landbouwwerktuigenloods uit Zeeland werd in 1985 in het Openluchtmuseum herbouwd voor congressen en themadagen, maar in het verleden gebruikt om boeren te overtuigen van het nut van moderne landbouwwerktuigen. Een toepasselijke omgeving dus voor werkplaatschefs, die zich willen verdiepen in de modernste ontwikkelingen op het gebied van hun ondernemingsvaardigheden, ofwel hun ‘business skills’.

Uitje

Het mechanisatiebedrijf Geert-Jan de Kok was met liefst 9 man present. “We hebben er een teambuildingsuitje van gemaakt”, zegt servicemanager Ton Fabrie. “Ik vond het een goede gelegenheid om met z’n allen even uit de dagelijkse praktijk te gaan. Dat kon mooi, zo na de oogsttijd, dan valt het even een beetje stil in de werkplaatsen. Tijd om in elkaar te investeren en ook wat nieuwe kennis en inzichten op te doen. Na afloop zijn we in een hotel gegaan, hebben we daar een biertje gedronken en de volgende dag hebben we met elkaar dingen besproken die anders maar blijven liggen. Heel nuttig”.

Ook Nicole van Bergeijk van ZHE Maasdam was in Loods Goes aanwezig. Zij werkt als de rechterhand van werkplaatschef en eigenaar Patrick Schenk. Ze neemt in het bedrijf de urenregistratie, werkorders en klantcontacten voor haar rekening. Samen met haar baas pakt ze deels ook de werkplaatsplanning en de aansturing aan. “Ik had al de leergang werkplaatschef vanuit Fedecom Academy gevolgd, dus veel dingen kwamen me al wel bekend voor. Toch was de dag heel waardevol, bijvoorbeeld de workshop waarbij we in korte tijd zagen hoe je verspillingen kon opsporen. Ook op het gebied van communicatie heb ik wel wat opgestoken. Bijvoorbeeld dat als je aan een monteur vraagt: ‘Waarom is die trekker nog niet gerepareerd’, aanvallend kan overkomen en dat je waarschijnlijk een beter antwoord krijgt als je vraagt hóe het komt dat de reparatie nog niet klaar is.”

Workshops

De drie workshops stonden in het teken van werkplaatsefficiency, communicatie en de omgang met de klant. Raymond Sweers van Chainworks nodigde de deelnemers uit om samen volgens een PLV-methode op zoek te gaan naar verspillingen op de werkvloer, zodat blijvende verbeteringen onder handbereik kwamen. “We zoeken de zwakste schakel, die je misschien door bedrijfsblindheid niet eerder zag. Meer zien is meer weten”. Trainer Ansjeliek Coolbergen van Aeres Tech ging speels met de deelnemers op verkenning naar beter begrip van het menselijk gedrag en hoe dat kan bijdragen tot betere gesprekken op de werkvloer en met de klant. Van maar vijf procent van al je automatische reactiepatronen heb je telkens last. Waarom bots ik? Waarom snapt hij mij nooit? Met meer bewustzijn daarover heb je meer te kiezen in je gedrag.” En Berry Scholtens van VMR legde de loep op kwaliteit en prestaties in de werkplaats. “Welke verwachtingen wek je bij de klant en hoe voorkom je teleurstellingen, zowel bij jezelf als bij de klant?”

Ton Fabrie: “Het programma bood interessante inzichten. Het model om structureel verspillingen te zoeken en meer ‘lean’ te werken viel in goede aarde. Sommige collega’s overwegen ermee te gaan experimenteren met deze methode aan de hand van een specifiek gemodelleerd werkbord, waarop we voor iedereen zichtbaar de verbeteringen benoemen en bijhouden. Verder was het ook een nuttige bijeenkomst vanwege het contact met collega’s van andere bedrijven. Van mij mogen de onderwerpen ons een volgende keer iets meer uit onze ‘comfortzone’ trekken. De meeste onderwerpen waren nu heel praktisch en gingen over dagdagelijkse dingen. Van mij mag de uitdaging op een volgende bijeenkomst nog wel wat groter zijn”.

Verdieping

Ook Nicole van Bergeijk is al benieuwd naar de volgende Dag van de Werkplaatschef. “Dan mogen de workshops van mij ook nog wel wat langer, met nog wat meer verdieping en interactie. Tijdens gesprekken met collega’s tussendoor ontdekte ik dat de kennis over de mogelijkheden van administratieve systemen zoals Agro-IT en Bever Software erg uiteenloopt. Dat is ook leuk van zo’n dag: je praat met elkaar en je leert van elkaars ideeën en werkwijzen.”

In de tussentijd is een reeks aan trainingen, opleidingen en leergangen beschikbaar voor de sector. “Het is de grote kunst om een lerende houding aan te nemen. Daarbij is er altijd het gevaar van aannames die je verhinderen om nieuwe inzichten op te doen. Als je vaak denkt: ‘dat doen we al jaren zo’, dan is dat op zichzelf een goede reden om er eens van af te wijken”, aldus Raymond Sweers. Presentator en illusionist George Parker vatte het als volgt samen: “Alles waarin je energie stopt, krijgt meerwaarde.”

Presentatie Ansjeliek Coolbergen

Ansjeliek Coolbergen
Wil je de presentatie van Ansjeliek nog eens doornemen? Download hieronder de presentatie. 

Presentatie Berry Scholtens

Berry Scholtens
Wil je de presentatie van Berry nog eens doornemen? Download hieronder de presentatie. 

Presentatie George Parker

George Parker
Wil je de presentatie van George nog eens doornemen? Download hieronder de presentatie.

Presentatie Raymond Sweers

Raymond Sweers directeur Chain Works
Wil je de presentatie van Raymond nog eens doornemen? Download hieronder de presentatie.

Meer informatie

Meer informatie over het aanbod van cursussen, trainingen en leergangen is te vinden op  www.aerestech.nl I www.chainworks.nl | www.vmrcommercielegroei.nl

 

Supported by OOM en Fedecom