Hoe Abemec zich voorbereidt op elektrische trekkers en landbouwrobots

Date

Het aanbod elektrische machines, landbouwrobots en zelfs waterstofmachines neemt steeds sneller toe. Rudi Daverveld van mechanisatiebedrijf Abemec legt uit hoe zij zich in en buiten de werkplaats daarop voorbereiden.

In de showroom van de Abemec-vestiging in Veghel (NB.) staat een robot van Naïo Technologies. Deze kleine, elektrische robot kan autonoom onkruid schoffelen tussen gewas- en bomenrijen en draait al bij meerdere akkerbouwers en boomkwekers in Nederland. Het is het begin van een nieuw tijdperk; de robotisering. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het aanbod landbouwrobots in rap tempo toeneemt. Voor mechanisatiebedrijven is het des te belangrijker dat ze meegaan in deze ontwikkeling. De vertegenwoordigers van mechanisatiebedrijf Abemec begrijpen dat en zijn inmiddels al dealer van twee landbouwrobotmerken: Robotti van Agrointelli en Naïo Technologies. Rudi Daverveld, trainer en coördinator bij Abemec, legt uit: “Wij hebben een monteur en een vertegenwoordiger die zich volledig richten op de verkoop en service van robots en gps-systemen. Zij weten alle details en zijn dan ook de robotexperts voor alle Abemec-vestigingen.”

Elektrische Fendt 

Naast landbouwrobots neemt het aanbod elektrische machines fors toe. Sterker nog, Fendt-importeur Agromec, het zusterbedrijf van Abemec, heeft onlangs samen met Electric Construction Equipment (dochteronderneming van Doosan-importeur Staad) een elektrische Fendt 718 vario gebouwd. De monteurs haalden de dieselmotor uit de trekker en vervingen deze voor twee 35 kWh-accupakketten en een elektromotor. Om met de trekker een volledige werkdag te kunnen werken, hangt er in de fronthef een extra 2.000 kg wegend accupakket. Op de motorkap staat voortaan de merknaam Agromec en de typeaanduiding Electric 700 Vario.

Met deze elektrische trekker richt Agromec zich op aannemers en gemeente die op duurzame wijze werkzaamheden willen uitvoeren. De verkoop van de elektrische trekker heeft echter ook gevolgen voor de werkplaats. “Als je elektrische machines verkoopt, dan moet je ze natuurlijk ook kunnen onderhouden. Op dit moment voert Electric Construction Equipment nog het onderhoud uit. Wij onderzoeken nog welke bijscholingen en certificeringen onze monteurs moeten behalen om aan elektrische machines te mogen sleutelen. Ook zal er in de werkplaats qua inrichting en gereedschap één en ander moeten worden aangepast. Deze stap gaan we zeker bij een aantal Abemec-vestigingen zetten”, vertelt Daverveld.

Tekst gaat verder onder de foto

Waterstof

Naast robots en elektrische voertuigen komen er ook steeds meer waterstofvoertuigen. Al verwacht Daverveld dat deze ontwikkeling niet zo snel gaat als dat van robots en elektrische voertuigen. “De waterstoftechniek is nog niet zo ver”, benadrukt Daverveld. Desondanks vindt hij het wel de moeite waard om de monteurs die de Abemec-monteursopleiding volgen, alvast kennis te laten maken met waterstoftechniek. Om die reden deed Abemec dit jaar voor het eerst mee met de waterstof challenge van platform Tim (Tech in motion). “Voor monteurs die het liefste sleutelen aan een dieselmotor is waterstoftechniek in eerste instantie niet zo interessant. Maar na dit project zijn tien van de twaalf monteurs uit het team toch wel enthousiast geworden. Naast de waterstoftechniek was het bouwproject voor de monteurs ook een leuke en interessante manier om kennis te maken met robotisering”, benadrukt Daverveld.

Service en opleiding van Abemec

Na jaren op een groot akkerbouwbedrijf gewerkt te hebben, ging Rudi Daverveld uit Wanroij (NB.) als monteur aan de slag bij mechanisatiebedrijf Abemec. De eerste jaren bracht hij door op de vestiging in Herpen, waarna hij aan de slag ging op de hoofdvestiging in Veghel. Sinds drie jaar behoort Daverveld tot de afdeling ‘service en opleidingen’ en verzorgt hij onder meer chauffeurstrainingen aan klanten die een nieuwe trekker of machine aanschaffen. Ook begeleidt hij de monteurs die de interne monteursopleiding TLM4 van Abemec in samenwerking met Aeres Tech volgen en leidt hij nieuwe trekkerchauffeurs op voor het behalen van het T-rijbewijs.

Rudi Daverveld (45)