Sleutelen aan elektrische voertuigen

Mag en kun je zomaar sleutelen aan een elektrisch voertuig?

Date

De laatste jaren komen er steeds meer machines met een elektrische of hybride aandrijving op de markt. Aan zo’n machine kun je niet achteloos sleutelen. De monteurs moeten hiervoor bevoegd zijn en de werkplaats moet erop worden aangepast. 

Het onderhoud aan elektrische voertuigen is anders dan dat aan voertuigen met een brandstofmotor. Kapotte onderdelen worden vaak niet meer gereviseerd, maar direct vervangen door nieuwe, omdat dit goedkoper is. Dit maakt het sleutelen aan een elektrische voertuig niet meteen ingewikkelder. Maar je moet wel weten wat je doet, anders kan het leiden tot zeer gevaarlijke situaties.

Elke monteur die onderhoud verricht aan een elektrisch voertuig moet de zogeheten NEN 3140-certificering (veilig werken aan elektrische installaties) behalen. Tijdens deze training word je geschoold in de risico’s, het creëren van een veilige werkplek, het spanningsloos werken en het uitvoeren van correcte veiligheidsstappen.

Marcel Hoornsman is trainer bij Aeres Tech. Hij adviseert elke monteur om zo’n training te volgen:

 “De NEN 3140-certificering wordt straks net zo gewoon als een VCA-training tegenwoordig al is. Bij onze monteursopleiding is deze training al inbegrepen.”

Daarnaast is het volgens Hoornsman heel zinvol om product trainingen bij de machinefabrikant te volgen. In zo’n training leer je hoe je moet omgaan met een specifieke machine. De meeste fabrikanten hebben een eigen protocol waarin staat beschreven aan welke onderdelen je wel en niet mag sleutelen. Hoornsman pleit ervoor om binnen één bedrijf elke monteur verantwoordelijk te maken voor één merk. “Specialisten worden steeds belangrijker.”

Werkplaats en gereedschap

Het sleutelen aan elektrische voertuigen op locatie is lastig en vereist aanpassingen in de werkplaats. De meeste mechanisatiebedrijven in Nederland zijn daar (nog) niet op berekend. Hoornsman: “Er mag alleen gesleuteld worden in een gescheiden werkplaats, ver van apparatuur of machines die vonken kunnen veroorzaken. Ook mogen er geen brandbare materialen of vloeistoffen in de buurt staan.” Brandveiligheid is belangrijk. Blusapparatuur moet altijd in de buurt staan en de werkplaats moet voorzien zijn van een sprinklerinstallatie.

“We kunnen veel leren van heftruckfabrikanten en -dealers. Zij werken al jaren met accu’s en hogere spanningen.”

Marcel Hoornsman, Aeres Tech

Accu’s van elektrische voertuigen mag je niet zomaar opslaan in de werkplaats. Hiervoor moet een mechanisatiebedrijf een speciale batterijopslag inrichten. Het werken met hoogspanning vereist verder specialistisch gereedschap. Denk hierbij aan geïsoleerde tangen, sleutels en schroevendraaiers, maar ook aan bijvoorbeeld een hoog voltage multimeter. Tot slot zijn er extra persoonlijke beschermingsmiddelen nodig, zoals geïsoleerde handschoenen en werkschoenen, maar denk ook aan een speciale afzetting, rubberen vloermatten, enzovoort.

Het sleutelen aan elektrische en hybride voertuigen vereist bijscholing en aanpassingen aan de werkomgeving. Gelukkig hoeven mechanisatiebedrijven het wiel niet opnieuw uit te vinden, zegt Hoornsman. “We kunnen veel leren van heftruckfabrikanten en -dealers. Zij werken al jaren met accu’s en hogere spanningen.”