Als een recent trekkermodel een storing heeft, wordt deze bij een mechanisatiebedrijf veelal eerst aan de computer gekoppeld. Storingen en andere mankementen komen zo veelal aan het licht nog voordat de gereedschapkar erbij wordt gepakt. Deze technische ontwikkeling, maar ook de doorontwikkeling van onder meer gps-systemen, Isobus en robots, zorgen voor steeds meer elektronica en software in de landbouwmechanisatie. Dat vereist van monteurs een andere aanpak en tevens een andere opleiding. Marcel Hoornsman, trainer van Aeres Tech in Ede (Gld.) legt uit:
Wordt de monteur een programmeur?
DateIn de landbouw wordt automatisering, robotisering en dataverzameling steeds belangrijker, waardoor de hoeveelheid elektronica en softwaresystemen verder toeneemt. De rol van een monteur van een mechanisatiebedrijf verandert daardoor. Al is dat volgens Marcel Hoornsman, trainer van Aeres Tech, niet altijd het geval.
“Als je de hedendaagse trainingen van een monteursopleiding vergelijkt met tientallen jaren geleden dan zijn de onderwerpen gelijk, maar de inhoud van de training is flink veranderd. Bij een training over bijvoorbeeld transmissies ligt de focus steeds meer op de elektronica. Dat neemt niet weg dat de student alsnog leert sleutelen. Bij een storing of mankement lost een software-update namelijk niet altijd het probleem op. Sterker nog, het probleem kan groter worden als je een software-update uitvoert terwijl er met de hardware iets mis is.”
Profiteren van passie
Deelprojecten
Studenten bij Aeres Tech weten voor aanvang van de monteursopleiding vaak al waar hun interesses liggen. Weet de student dat niet, dan ontdekt hij of zij dat wel tijdens de opleiding. “Het is ook de rol van de trainers om te herkennen welk vakgebied het beste bij de student past. Vervolgens volgen de studenten deelprojecten, zodat ze zich kunnen specialiseren binnen het desbetreffende vakgebied”, aldus Hoornsman.